התמקדות

מהו טיפול בהתמקדות?

כל הרגשה רעה, היא אנרגיה פוטנציאלית לקראת דרך קיום נכונה יותר, אם מעניקים לה את המרחב הדרוש כדי לנוע לקראת תיקונה”

 

(יוג’ין ג’נדלין)

התמקדות הינה דרך ליצירת קשר בין האדם לבין ידיעה עמוקה בתוכו. זוהי שיטה אשר פותחת צוהר ליצירתיות, מיקוד וחוויה של  flow . דרך ההתמקדות אנחנו נכנסים לעולם שנע מפתרונות מוכרים אל עבר ידע בלתי אמצעי ומפתיע.  

במה שונה התמקדות מטיפול פסיכולוגי רגיל?

התמקדות שונה בטיפול פסיכולוגי רגיל בכך שהיא עושה שימוש עיקרי ברובד התחושתי, שהוא לא הרגשי או המנטלי. זאת מתוך הנחה שהרובד התחושתי הוא משתנה ורענן ופחות שיפוטי לעומת הרגשי והמנטלי שהוא חוזר על עצמו ומודע יותר ולכן מוגבל ביכולת שלו לייצר שינויים לטווח ארוך.  השינויים שהאדם עובר בתוך ההתמקדות הופכים לחלק מהחוויה הפנימית ולא נשארים רק במודע ובמילים.

כיצד ניתן לפתור בעיות רגשיות דרך התמקדות?

גישת ההתמקדות שפותחה על ידי יוג’ין ג’נדלין מציעה מודל עבודה שיטתי מובנה שדרכו תחושות סמויות ולא ידועות נפתחות בטיפול. שינוי בהתמקדות נחווה בגוף בפסיעות קטנות אך בטוחות. הכניסה למים העמוקים של התחושות מביאים עימם הקלה, תובנה חדשה, שינוי חווייתי וגם פתרונות מעשיים מפתיעים ביותר. 

 התמקדות יוצרת ויסות רגשי ולכן יעילה להתמודדות עם דיכאון, חרדה, טראומה וכד’ משום החיבור בין חלקי המוח: המוח האחורי הקדום יותר והמוח הקדמי. ויסות זה מלמד את המוח דרכי פעולה חדשות וכן מאפשר לאנרגיה כלואה ומקודדת ברמה חושית להשתחרר והגיע לידי פורקן בקצב הנכון ובמקום בטוח.  דרך ההתמקדות הגוף לומד להגיע לאיזון מחודש והאדם חווה רוגע ושקט.

התמקדות מסייעת לפתרונות מעשיים, קבלת החלטות ויציאה מתקיעות. הרובד התחושתי מאפשר להחזיק מורכבות ופרדוקסים ומתוך כך נולדות אפשרויות חדשות מדויקות על הדרך לנוע למקום חדש, נוצרים חיבורים חדשים לא צפויים אשר אין באפשרותנו לחוות ברמה יומיומית מתוך המודע.

התמקדות יעילה ביותר לפיתוח מקצועי, תעסוקתי ורעיוני, תוך שהיא מאפשרת מגוון דרכים להגיע ליצירתיות, חדשנות וחיבורים יוצאי דופן.  ג’נדלין, מייסד ההתמקדות, הגדיר חשיבה יצירתית כ”חשיבה מעבר לקצה”-  TAE ופיתח מודל עבודה שאיתו ניתן לעבוד בקליניקה לצד ההתמקדות.

ההיסטוריה של ההתמקדות והתפתחותה 

התמקדות היא מיומנות שנולדה במהלכו של מחקר אקדמי  ב- 1967. המחקר נערך באוניברסיטת שיקגו בארצות הברית, במחלקה לפסיכולוגיה. בלב המחקר עמדה השאלה- מדוע טיפול נפשי מסייע לאחדים ולאחרים לא?  פרופ’ יוג’ין ג’נדלין, שותף למחקר עם קרל רוג’רס, גילה שהמטופלים היחידים שדיווחו על שינוי משמעותי היו אלה שידעו להקשיב לעצמם לעומק. הקשבה הקשורה לזיהוי תחושות גוף וכן יכולת לעצור לפני שממהרים להגיב. 

פרופסור יו ג’ין ג’נדלין שיסד את התאוריה והמבנה המתודולוגי של גישת ההתמקדות בשנות ה-60 הרחיב את הגישה כשחבר לאן וייזר קורנל בשנות  ה-70.  שיתוף הפעולה ביניהם הוליד את “התמקדות בגישת מערכת היחסים”. על פי גישה זו כל מפגש עם חוויה, פעולה או תפיסת מזמן מערכת יחסים עם הדבר שאנו פוגשים. המטרה היא בטיפול מכוון התמקדות להגיע להיכרות עמוקה, סנכרון ויחסים של דיאלוג עם מערכות היחסים הפנימיות שלנו והחלקים השונים בתוכנו. 

כיום התמקדות נחקרת ומעניקה הסמכות לטיפול במכון הבינלאומי להתמקדות בניו יורק.

טופס יצירת קשר